Lezing: Spiegelbeeld. Over het belang van identificatiefiguren voor jongeren

Hartelijk dank voor uw uitnodiging om te komen spreken over het thema ‘Spiegelbeeld. Over het belang van identificatiefiguren voor jongeren’. Ik las dat de jeugdwerkdag van de JBGG jaarlijks in het teken staat van ontmoeting, toerusting en waardering. Graag wil ik met dit laatste beginnen. Dank u wel voor alles wat u voor onze jongeren betekent. Ik hoop dat, ondanks het feit dat wij elkaar niet fysiek kunnen ontmoeten, deze mini-lezing u zal toerusten en dat het tot opbouw van Gods Koninkrijk mag zijn. 

Ik heb deze mini-lezing in twee delen verdeeld: I. Identificatiefiguur zijn sluit aan bij de leefwereld van jongeren en het is Bijbels. II. Identificatiefiguur zijn en de werking van de Heilige Geest. 

I. Identificatiefiguur zijn sluit aan bij de leefwereld van jongeren en het is Bijbels 
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, identificatiefiguren zijn belangrijk.[1] Ze zijn zelfs onmisbaar. Waarom? Hier zijn meerdere antwoorden op te geven. Vanavond behandel ik er twee: Identificatiefiguur-zijn sluit aan bij de leefwereld van de jongeren en het is Bijbels. 

Zoals u weet speelt de leefwereld van onze jongeren zich grotendeels online af. In de digitale wereld ontmoeten de jongeren tal van identificatiefiguren, die ook wel ‘influencers’ (lett. personen die beïnvloeden) genoemd worden. Deze identificatiefiguren opereren op verschillende digitale platforms zoals Instagram, YouTube en Snapchat. Hun boodschap? ‘Leef zoals mij, als je ook zo’n perfect, spannend en gelukkig leven wilt. Zoek naar hetgeen ik je kan bieden.’ Zonder hier verder op in te gaan, wil ik nu vooral benadrukken dat er vele influencers, vele identificatiefiguren zijn die vechten om de tijd, aandacht en de portemonnee van onze jongeren. En dat jongeren aan deze identificatiefiguren behoefte hebben, blijkt wel uit de miljoenen keren dat de video’s en accounts van deze influencers bezocht worden. Het thema ‘Spiegelbeeld’ wat de JBGG heeft gekozen is dus hoogst actueel! 

Identificatiefiguur zijn is naast een actueel thema ook een Bijbels gegeven. Als mensen zijn wij geschapen om in gemeenschap met elkaar te leven en van elkaar te leren. Omdat wij allen dezelfde afkomst hebben letten wij op elkaar en kijken wij naar hoe de ander leeft en welke keuzes hij maakt (Gen. 5:3).[2] Anders gezegd, de hang naar het spiegelen aan de ander, maakt deel uit van de scheppingsorde die de Heere gegeven heeft. 

Daarnaast roept Gods Woord ons ook op om op het leven van de ander te letten. Denk alleen al aan de wolk der getuigen in Hebreeën 11. Op ontroerende wijze wordt daar geschilderd hoe het geloof in God de oudtestamentische gelovigen aanspoorden tot volharding en trouw.[3]

Of wat te denken van Filippenzen 3:17 waar Paulus de Filippenzen oproept om hem na te volgen: ‘Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op degenen, die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt’.[4] En Paulus is blijkbaar niet de enige aan wie de gemeente zich mag spiegelen. Uit Filippenzen 3:17 blijkt duidelijk dat er meerdere gelovigen waren die de gemeenteleden voorgingen in de liefdesdienst van de Heere. Daarom staat er ook dat de gemeenteleden moeten opmerken ‘degenen (mv.), die alzo wandelen’.[5] Over identificatiefiguren gesproken! 

Naast de Bijbelheiligen roept ook de Heere Jezus ons op om Hem te volgen (Luk. 5:27). Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven (Mat. 9:9, Joh. 14:6, 1 Pet. 2:21). En niet alleen God de Zoon roept ons op om Hem te volgen. Hier dringt, met eerbied gesproken, God de Vader ook op aan. Vol goddelijke liefde riep de Vader het uit bij de Doop van Zijn Zoon en bij de verheerlijking op de berg: ‘Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!’ (Mat. 3:17, 17:5). ‘Hoort Hem!’ (Mar. 9:7) En het is God de Heilige Geest, Die tot op dit moment werkt om Christus te verheerlijken door de wedergeboorte, rechtvaardigmaking en heiligmaking van de gelovigen (Joh. 3:6, 15:26, Rom. 8:14-17).[6] Ik hoop op dit laatste punt straks nog even op terug te komen. 

Ik ga dit eerste deel samenvatten. Het is noodzakelijk om een identificatiefiguur te zijn voor onze jongeren. Hiermee sluiten wij aan bij de hun leefwereld. Want het is waar: ‘Woorden wekken, maar voorbeelden trekken’. En het is Bijbels! Als mensen zijn wij zo geschapen dat wij van elkaar kunnen en mogen leren. Bovendien roept Gods Woord ons op om het geloof en de levenswandel van de Bijbelheiligen en van de Heere Jezus Christus na te volgen. 

II. Identificatiefiguur zijn en de werking van de Heilige Geest 
Het besef dat wij een identificatiefiguur moeten zijn is essentieel voor een ieder die met jongeren werkt. Deze wetenschap kan echter een aantal valkuilen met zich meebrengen. Ik noem er hier twee, namelijk kramp en activisme. U kunt namelijk in de kramp schieten, als u bedenkt hoe belangrijk een identificatiefiguur is voor jongeren. Dit is echter niet nodig, want in het Koninkrijk van God gaat het ten diepste niet om u. Het gaat om de Heere Jezus en Zijn volbrachte werk. U mag wijzen op Hem, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking en verlossing (1 Kor. 1:30). 

Een tweede valkuil is die van activisme. Het zit in onze westerse aard om praktische tips te krijgen en hiermee snel aan de slag te gaan. Toch mogen we een fundamentele grondlijn van de Bijbel niet over het hoofd zien, als we nadenken over identificatiefiguur zijn. Het gaat er in het Koninkrijk van God namelijk niet primair om wie u bent en wat u doet of zegt, maar van Wie u bent. Dat blijkt wel uit het leven van de apostel Paulus. Ja, hij kon genoeg vertellen over hetgeen hij had meegemaakt en waar dit bijdroeg aan de opbouw van Gods Koninkrijk deed hij dat ook (2 Kor. 11). Maar Paulus leefde en ademde niet vanuit zijn apostelschap en zijn leiderschap, maar vanuit het volgende heilsgeheim: ‘Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20).’ Anders gezegd, wie zich identificeerde met Paulus, identificeerde zich dus ten diepste met Christus Zelf! 

Hoe wordt u een identificatiefiguur die vruchtbaar is in het Koninkrijk van God? Door u op te poetsen en de meest prachtige vlogs te maken? Nee, door uw leven te verliezen aan Jezus Christus. Door te sterven aan uzelf en met Christus in een nieuw godzalig leven te wandelen (Kol. 3:3). Dan zult u veel drukker zijn met het zoeken van de Heere en het vragen naar Zijn weg, dan het krampachtig proberen om een identificatiefiguur te zijn. En dat zijn nu juist dé identificatiefiguren die jongeren nodig hebben! Want hoeveel ‘nep’ veel jongeren elke dag hun zielen ook ingieten via de social media, als wij als opvoeders ‘nep’ zijn, dan zien ze dat direct. 

U maakt dus niet uzelf tot een vruchtbaar identificatiefiguur in het Koninkrijk van God. Nee, u wordt tot een identificatiefiguur gemaakt door de werking van de Heilige Geest.[7] Hoe langer u christen bent, hoe meer u aan Christus gelijkvormig wordt en Hem gaat weerspiegelen.[8] Dat werkt de Heilige Geest uit in het hart van een ieder die wedergeboren is. Met welk doel? Opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is (2 Kor. 5:15b, 1 Kor. 6:20).[9]

Voelt u hoe dit van kramp verlost? Het gaat niet om ons. Het gaat om de Heere Jezus Christus! Hij moet wassen en wij moeten minder worden.[10] Ja, Hij moet ons leven worden! (Fil. 1:21) Hij was en is, met eerbied gesproken, het volmaakte Identificatiefiguur. Hij heeft tijdens Zijn rondwandeling op aarde volmaakt laten zien Wie en hoe God is.[11] Toen Hij de kinderen tot Zich liet komen, toen Hij de zieken genas, toen Hij zondaren tot bekering riep, toen Hij hoeren en tollenaren opzocht in de vuilheid van hun zonden en toen Hij eigengerechtigde farizeeërs opriep om voor Hem te buigen. Maar bovenal toen Hij gewillig de smadelijke en vervloekte kruisdood onderging. Kent u het verlangen om deze Zaligmaker groot te maken? Om een leesbare brief van Hem te zijn? Zie dan door het geloof op Hem en bid dagelijks of u meer en meer aan Hem gelijkvormig gemaakt mag worden (Heb. 12:1-2).[12] Dit kunnen wij niet in eigen kracht, maar de Heilige Geest geeft ons hiervoor het verlangen in het hart en het gebed op de lippen (1 Pet. 2:9).[13] En hier gaan de wegen uiteen tussen een seculier identificatiefiguur en een christen. Waar de eerste roept: ‘Word als mij, word als mij’, mag de christen het uitzingen en voorleven: ‘Word als Hem, word als Hem!’. 

Tot slot, wie weerspiegelt u? Wie weerspiegel ik? Als de jongere naar u kijkt, wie ziet hij dan? U of Christus? Wie in de ware Wijnstok gebracht is, kent het verlangen om vrucht te dragen. Dat kan niet anders. Zie daarom dagelijks op Hem, als het volmaakte Identificatiefiguur (Heb. 1:3). Vul uw hart niet met wereldse zaken, maar overdenk en aanbid de grootheid van God, Zijn liefde en Zijn Woord. Overdenk en aanbid Christus en Zijn volbrachte werk en overdenk en aanbid de werkingen van de Heilige Geest Die u waarlijk vruchtbaar kan maken.[14] Zodat, om met de woorden van ds. R.M. McCheyne te eindigen, onze zielen een spiegel mogen zijn van Christus. 

Zie ook: 



Bibliografie 
Bijbel Met Uitleg: Statenvertaling. Apeldoorn: De Banier, 2015. 
Den Butter, P. Kompas Voor Kolonisten: Over De Filippenzenbrief. Houten: Den Hertog, 2005. 
Florijn, B. Opstellen over De Christelijke Opvoeding Naar Aanleiding Van Onderwerpen Uit De Christelijke Opevoeding, De Ontwikkelingspsychologie, De Orthopaedagogiek En Psychologie. Staphorst: ADOS, 2017. 
Jones, M. Knowing Christ. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2015. 
O'Brien, P.T. The Epistle to the Philippians: A Commentary on the Greek Text. The New International Greek Testament Commentary. Michigan: William B. Eerdmans, 2014. 
Owen, J. The Holy Spirit: His Gifts and Power. Fearn: Christian Focus, 2004. 
———. Meditations on the Glory of Christ: His Office and Grace. Fearn: Christian Heritage, 2004. 
Peterson, D.G. Possessed by God: A New Testament Theology of Sanctification and Holiness. New Studies in Biblical Theology. Downers Grove: InterVarsity Press, 2015. 
Pink, A.W. Profiting from the Word. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 1990. 
Ryle, J.C. Holiness: Its Nature, Hindrances, Difficulties, and Roots. Peabody: Hendrickson Publishers, 2007. 
Snyder, J. Behold Your God: Rethinking God Biblically. Mississippi: Media Gratiae, 2013. 
Van Vlastuin, W. Wordt Vervuld: Over Het Werk Van De Heilige Geest. Apeldoorn: De Banier, 2009. 


[1] B. Florijn, voormalig docent pedagogiek aan De Driestar in Gouda, omschreef identificatie eens als ‘een mystieke deelname aan het leven van een ander’. Bron: B. Florijn, Opstellen over De Christelijke Opvoeding naar aanleiding van onderwerpen uit de Christelijke opvoeding, de Ontwikkelingspsychologie, de Orthopaedagogiek en Psychologie (Staphorst: ADOS, 2017), 388. 
[2] Vaak gaat dit om een onbewust proces. Bron: Florijn, Opstellen over De Christelijke Opvoeding naar aanleiding van onderwerpen uit de Christelijke opvoeding, de Ontwikkelingspsychologie, de Orthopaedagogiek en Psychologie, 386. 
[3] Bijbel met uitleg: Statenvertaling, (Apeldoorn: De Banier, 2015), 1897. Zie ook Hebr. 6:12: ‘Opdat gij niet traag wordt, maar navolgers zijt dergenen, die door geloof en lankmoedigheid de beloftenissen beërven’. 
[4] De apostel beweert hiermee niet een volmaakt mens te zijn, maar roept de Filippenzen op om te jagen naar ‘het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus’, zoals hij dat ook doet (Fil. 3:14). Bron: P. Den Butter, Kompas voor kolonisten: Over de Filippenzenbrief (Houten: Den Hertog, 2005), 212. 
[5] P.T. O'Brien, The Epistle to the Philippians: A Commentary on the Greek text, The New International Greek Testament Commentary, (Michigan: William B. Eerdmans, 2014), 444-45. 
[6] J. Owen, The Holy Spirit: His Gifts and Power (Fearn: Christian Focus, 2004), 148. 
[7] ‘Als we met de Geest vervuld zijn, zal de verheerlijkte Christus door ons spreken en werken. Een hart vervuld met de Geest zal overstromen van de Geest.’ Bron: W. Van Vlastuin, Wordt vervuld: Over het werk van de Heilige Geest (Apeldoorn: De Banier, 2009), 178. Zie ook: D.G. Peterson, Possessed by God: A New Testament Theology of Sanctification and Holiness, New Studies in Biblical Theology, (Downers Grove: InterVarsity Press, 2015), 115-38. 
[8] M. Jones, Knowing Christ (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2015), 190. 
[9] A.W. Pink, Profiting from the Word (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 1990), 41. 
[10] J. Owen, Meditations on the Glory of Christ: His Office and Grace (Fearn: Christian Heritage, 2004), 150. 
[11] De Heere Jezus is sprekend Zijn Vader en Zijn Vader sprekend. 
[12] J.C. Ryle, Holiness: Its Nature, Hindrances, Difficulties, and Roots (Peabody: Hendrickson Publishers, 2007), 397. 
[13] Ds. R.M. McCheyne: ‘The greatest need of my people is my personal holiness. Lord, make me as holy as a pardoned sinner may be’. 
[14] J. Berridge, aangehaald in: J. Snyder, Behold your God: Rethinking God Biblically (Mississippi: Media Gratiae, 2013), 112.

Vaak gelezen posts:

Inleiding JV GG Beekbergen, Een schokkende realiteit...

Bijbelstudie: Openbaring 3:14-22