Lezing: Wat is de hemel?

Lezen: Fil. 1:12-30
Zingen: Ps. 108:1,2 en 138:1,3

Beste jongeren, hartelijk dank voor de uitnodiging om met jullie na te denken over de hemel. Ik hoop hier een korte lezing over te geven van zo’n dertig minuten. Daarna is er gelegenheid voor vragen en zijn er gespreksvragen en stellingen die in groepjes behandeld kunnen worden.

Ik heb deze lezing opgedeeld in twee delen.

I. De hemel
II. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde

I. De hemel
Ik las eens een opgeschreven droom van een rondreizend evangelist uit Amerika. Graag wil ik een stukje van deze droom voorlezen, omdat deze precies gaat over het onderwerp van vanavond.

Toen de kinderen jong waren, speelde ik eens met hen. Ik werd moe en ging liggen om uit te rusten. Toen droomde ik dat ik op reis was naar een ver gelegen land. Het was niet Perzië, al was daar de oosterse pracht en praal. Het was niet India, al waren er de koraalstranden. Het was niet Sri Lanka, al waren er de schoonheid en aromatische geur van dat beroemde eiland. Het was niet Italië, al hing de nevel van de blauwe Italiaanse lucht boven mij. Het was niet Californië en ook niet Florida, al waren er de zachte briesjes van de Stille en Atlantische Oceaan.
Ik zocht naar onkruid, doornstruiken, doornen en distels, maar ik vond ze niet.
Ik zag de zon op haar hoogst. ‘Wanneer zal de zon ondergaan en zal het donker worden?’ Ze zeiden: ‘In dit land wordt het nooit donker. Er is geen nacht hier. Jezus is het licht’.
Ik slenterde naar de buitenwijken van de stad en naar de heuvels die voor de doden een geschikte rustplaats zouden zijn. Ik zocht naar graven en grafstenen, maar ik vond niets. Ik vroeg: ‘Waar begraven jullie de doden van deze grote stad? Waar zijn de grafdelvers? Waar zijn de lijkwagens die de doden naar hun graven brengen?’ Ze zeiden: ‘In dit land sterven we nooit’.
Ik vroeg: ‘Waar zijn de ziekenhuizen waar u uw zieken naartoe brengt? Waar zijn de verpleegsters met de pijnstillers om de pijn te verlichten?’ Ze zeiden: ‘Wij zijn nooit ziek. Er sterft nooit iemand in dit land’.
Ik vroeg: ‘Waar wonen de arme mensen?’ Ze zeiden: ‘In dit land zijn geen arme mensen. Hier is geen gebrek. Hier heeft niemand honger’.
Ik begreep er niets van.
Ik keek en zag een rivier. Zijn golven sloegen tegen de gouden stranden die met parels bezaaid waren.
Ik keek en zag een grote menigte die niemand tellen kan.
Ik besefte dat de tijd stil stond en de eeuwigheid aangebroken was.
Ik riep: ‘Zijn ze allemaal hier?’
Hun echo klonk: ‘Ja, we zijn allemaal hier’.
En allen, huppelend en zingend en juichend gaven God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest eeuwig lof en eer.
Thuis, eindelijk thuis![1]

Wie in de Bijbel zoekt naar het woord hemel merkt al snel dat hier iets bijzonders mee aan de hand is. Het woord hemel kan in de Bijbel namelijk naar meerdere zaken verwijzen. Zo kan het verwijzen naar de lucht en wolken die wij boven ons zien. Een voorbeeld hiervan is Gen. 1:1: ‘In den beginne schiep God den hemel en de aarde’.

Het woord hemel kan ook slaan op wat wij tegenwoordig de ruimte noemen. Een voorbeeld hiervan is Hebr. 11:12: ‘Daarom zijn ook van een, en dat een verstorvene, zovelen in menigte geboren, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is, hetwelk ontelbaar is’.

De meest bekende betekenis van het woord, is de hemel als plek waar God woont. De plek waar vanuit Hij regeert. De plek waar de Heere Jezus naar toe is gegaan na Zijn hemelvaart. De plek waar de zielen van de gelovigen naartoe gaan na hun sterven. De plek waar de apostel Paulus en de apostel Johannes hebben mogen inblikken. Dit wordt ook wel de derde hemel of de hemel der hemelen genoemd. Als wij vanavond nadenken over wat de hemel betekent, dan hebben we het dus over de hemel als woonplek van God. Daarom geef ik van deze laatste betekenis een aantal voorbeelden vanuit de Bijbel:

2 Kor. 12:2: ‘Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel’.

Heb 4:14: ‘Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden’. Uit deze tekst blijkt dat de Heere Jezus door de zichtbare hemelen is gegaan naar de derde hemel, ofwel de woonplaats van God.[2]

Hebr. 8:1: ‘De hoofdsom nu der dingen, waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanige Hogepriester, Die gezeten is aan de rechterhand van den troon der Majesteit in de hemelen’.

Er zijn ook Bijbelteksten waar meerdere betekenissen van het woordje hemel in één vers voorkomen. Een prachtig voorbeeld hiervan is Neh. 9:6: ‘Gij zijt die HEERE alleen, Gij hebt gemaakt den hemel, den hemel der hemelen, en al hun heir, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is, en Gij maakt die allen levend; en het heir der hemelen aanbidt U’.[3]

De hemel is dus de woonplaats God. De hemel is die ruimte, nu nog onzichtbaar voor ons, waar God duidelijker wordt geopenbaard en dieper gekend kan worden dan nu het geval is.[4] Het is dus een plaats die wij nu nog niet met het oog kunnen zien, maar waar wij na het sterven wel naartoe kunnen gaan. De hemel is de woonplaats van God, maar ook van de engelen en van de zielen van de gestorven gelovigen (Hebr. 12:22-23).

Hier op aarde kunnen wij God leren kennen door Zijn Woord en Geest. Hier op aarde kan ons hart soms van liefde tot Hem in brand staan. Misschien herken je dit wel uit je eigen leven. Als we bijvoorbeeld van Hem horen tijdens de preek, tot Hem bidden, tot Zijn eer zingen of aan het Heilig Avondmaal iets van de grootheid van de liefde van Christus mogen zien en proeven. Maar hoe heerlijk het ook is om de nabijheid van de Heere te ervaren en Hem groot te maken, dit is slechts het begin. In de hemel kunnen en zullen de gelovigen de Heere dieper kennen en volmaakter kunnen groot maken.

De Heidelbergse Catechismus, Zondag 22, vat dit prachtig samen in het antwoord op de vraag: ‘Wat troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven? Antw.: Dat, nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart gevoel, ik na dit leven volkomen zaligheid bezitten zal, die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft, en in geen mensenhart opgeklommen is en dat om God daarin eeuwig te prijzen’. Hier op aarde is het dus een beginsel, maar straks mogen Gods kinderen volmaakter de Heere kennen en dienen.

Hoewel veel mensen in Nederland niet meer weten wat er in de Bijbel staat, is er niemand die nog nooit van de hemel heeft gehoord en zijn er maar weinigen die zich daar geen beeld bij hebben gevormd in hun gedachten. Een plek van wolken, waar engelen op harpen spelen, een plek waar invloedrijke, interessante en boeiende mensen, zoals filmsterren, popsterren, of andere beroemdheden samen feestvieren. Vreemd genoeg hoor of lees je meestal niets over de Heere Jezus, laat staan over de hel…

Toch wil ik niet te hard afgeven op dit soort denkbeelden. Ergens zijn ze best begrijpelijk. Dat mensen naar de hemel verlangen heeft te maken met een soort oer-herinnering aan het paradijs dat we zijn kwijtgeraakt. Dit verklaart de innerlijke onrust die veel mensen ervaren. Wat dat betreft sloeg Augustinus de spijker op zijn kop toen hij schreef: ‘Ongerust is ons hart, totdat het zijn rust vindt in U’.[5] Misschien heb jij voor jezelf ook wel een beeld van de hemel gevormd. Hopelijk zul je vanavond horen of dat beeld al dan niet klopt.

Naast allerlei denkbeelden die mensen over de hemel maken, zijn er ook veel mensen die proberen de hemel hier op aarde te maken. Door hun verlangen naar veiligheid, geborgenheid, welvaart, etc. zoeken velen naar manieren om als een soort god hier op aarde een eigen hemel te creëren.

Veiligheid, geborgenheid, welvaart, etc. zijn geen verkeerde dingen om naar te verlangen, maar wie deze dingen buiten God zoekt, zal blijven zoeken en uiteindelijk teleurgesteld sterven. En dat terwijl de Heere juist deze dingen wil schenken aan hen die Hem liefhebben. Gods kinderen zullen straks met Christus als koningen en koninginnen op de nieuwe aarde regeren (Openb. 22:5). Over welvaart gesproken!

Vanavond denken wij na over de hemel. Dit is een goede zaak, want de Bijbel spreekt hier ook veel over. Door vanuit een eeuwigheidsperspectief naar dit huidige leven te kijken, zie je pas echt wat belangrijk en waardevol is! De puriteinen, dat waren christenen uit de zeventiende eeuw, vonden zelfs dat je dit elke dag moest doen. Zo ook de puritein John Dod (ca. 1549-1645). Hij vond dat je als christen elke morgen drie dingen kort moest overdenken: 1. Ik ben sterfelijk. 2. Ik kan sterven voordat het avond is. 3. Waar zal mijn ziel naar toe gaan, naar de hemel of naar de hel?[6]

Dit is niet pessimistisch, maar vooral heel erg realistisch! Hoor maar wat een andere puritein, Christopher Love (1618-1651) hierover zei: ‘Het is de grootste dwaasheid van de mensheid om zich met zoveel zaken bezig te houden en het ene nodige te negeren, namelijk om serieus na te denken over de vreugden van de hemel, hoe ze hier deel aan mogen krijgen of aan de verschrikkingen van de hel, hoe ze deze zouden mogen ontkomen. Sommigen zullen pas van deze dwaasheid overtuigd zijn als ze het ene zullen verliezen en het andere zullen ervaren’.[7]

Toch zouden we vanavond een grote fout kunnen maken. Ik zou aan jullie kunnen uitleggen wat de hemel is en wat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde is, maar daarbij het belangrijkste over het hoofd zien. Met eerbied gesproken, ik zou Iemand over het hoofd kunnen zien en dat is de Heere Jezus!

Wij kunnen en mogen niet over de hemel spreken, zonder te beseffen dat het de Heere Jezus is Die de hemel hemels maakt! (Joh. 17:3) C.H. Spurgeon (1834-1892) zei hierover eens het volgende: ‘Er kan geen hemel zijn zonder Christus. Hij is de samenvatting van alle zaligheid, de fontein waaruit de hemel voortvloeit, het element waaruit de hemel is samengesteld. Christus is de hemel en de hemel is Christus’.[8] Dit is het rijk waar christenen naar verlangen. De plek waar geen zonde, verdriet en dood meer zal zijn. Daarom zei Samuel Rutherford (1600-1661) op zijn sterfbed: ‘Ik zal schijnen, ik zal Hem zien zoals Hij, ik zal Hem zien regeren…. Mijn ogen zullen mijn Verlosser zien, deze ogen van mij, en niemand anders voor mij’. De hemel is heerlijk, maar het zicht op Christus de Verlosser is de hoogste heerlijkheid!

Misschien herken je het volgende wel; je bent aan het praten met iemand die jou goed kent en veel van je houdt. In de ogen van die ander zien we dat diegene om ons geeft en er voor ons wil zijn. Ben jij ook zo benieuwd wat er in de ogen van de Heere Jezus te zien zal zijn? Die liefdevolle ogen die huilde om de dood van Zijn vriend Lazarus, die ogen die nedergedaald zijn in de hel, die ogen die braken aan het kruis op Golgotha, die ogen die weer opengingen op de Paasmorgen, die ogen die vanavond jou zien zitten, die ogen die tot op de bodem van je hart kijken. Wat een moment zal dat zijn als jij voor het eerst oog in oog met Hem zal staan. Alle vragen, worstelingen en pijn zullen dan in een keer opgelost zijn en je zult jezelf kennen zoals je jezelf nog nooit gekend hebt (1 Kor. 13:12).

Om die reden spreekt het Nieuwe Testament dan ook nergens over gelovigen die naar de hemel gaan als ze sterven(!) Je hoort het goed. Er staat niet dat een christen naar de hemel gaat. Wel wordt er gesproken over het ‘bij Christus zijn’.[9] Daarom schrijft de apostel Paulus in de Fil. 1:23: ‘Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte, om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste’. Let op, een christen leert dus niet te verlangen naar het moment van sterven, dat is onnatuurlijk, maar hij leert te verlangen om bij Christus te zijn.

Samuel Rutherford (1600-1661) gebruikt in dit verband het beeld van een bruid die naar haar trouwdag verlangt. Waar zou ze nu het meeste naar verlangen? Naar de bloemen? Naar de gasten? Natuurlijk niet! De bruid verlangt het meest naar de bruidegom. Zo is het ook met de gelovigen. Hoewel de heerlijkheid van de nieuwe aarde geweldig zal zijn, verlangen zij er vooral naar om het blijde gezicht van de Bruidegom te zien.[10]

Christus is hét Hart van het hemelleven en de grootste gift die God geeft aan de Zijnen is Zichzelf.[11] De hemel is niet alleen echt omdat Christus’ mensheid daar is, niet alleen heerlijk omdat Zijn grootheid daar is, het is vooral heerlijk omdat Zijn liefde daar is. De liefde die Christus op aarde had, de liefde tijdens Zijn wonderen en preken en aan het kruis zullen daar nog dieper gekend en ervaren worden.[12]

Dan zullen we Hem mogen zien Die heeft willen lijden en sterven voor mijn vuile zonden. Daarom zei meneer Standvastig in de Christinnereis van John Bunyan: ‘Mijn dagen vol moeite zijn voorbij. Nu ga ik heen om het Hoofd te zien dat met doornen gekroond werd en het Gelaat dat bespuwd werd voor mij. Vroeger heb ik geleefd uit het gehoor en door het geloof, maar nu ga ik naar de plaats waar ik zal leven door aanschouwen en met Hem zal zijn in Wiens gezelschap ik mij zal verheugen’.[13]

Wie in de Heere Jezus gelooft, dat wil zeggen op Hem vertrouwt, is veilig voor tijd en eeuwigheid. Over dit heilsgeheim schrijft de apostel Paulus in Kol. 3:3: ‘Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God’.[14] Dit is een leven van heiligmaking. Een leven waarin de christen steeds meer op Christus gaat lijken. Dit is een stervend leven, namelijk van de oude mens en tegelijk een opstandingsleven door de kracht van de Heilige Geest. Een leven wat de zonde steeds meer leert haten en God steeds meer leert nodig en lief te hebben. Dit is geen leven wat bang is voor God of voor de hel, maar bang is om de Heere tekort te doen en Hem pijn te doen.

In de hemel zal de Heere van alle heiligen evenveel houden en allen zullen bevrijd zijn van de smet van de zonden. Toch zullen er mensen zijn die God in die staat meer zullen genieten dan anderen (Dan. 12:3, 1 Kor. 15:41-42. Mat. 19:28). Anders gezegd, die een grotere beloning krijgen vanwege hun goede werken die ze voor de Heere hebben gedaan (1 Kor. 3). Dat er verschil in de hemel is, betekent niet dat iemands vreugde in de hemel erdoor verminderd zal worden of dat er jaloersheid zal zijn.

We gaan dit eerste deel afronden. De hemel is voor eeuwig de woonplaats van God. De hemel is niet voor eeuwig de woonplaats van de gestorven heiligen. Je hoort het goed. Een christen is niet voor eeuwig in de hemel. Met de wederkomst van de Heere Jezus zullen de zielen van de gelovigen de hemel weer verlaten. Een christen is in de hemel volmaakt gelukkig, maar is zelf niet volmaakt. Zijn ziel is daar, maar het is gescheiden van het lichaam wat nog op aarde is. Met de wederkomst van Christus zullen de graven geopend worden en dan zal het laatste oordeel plaatsvinden. De zielen van de gelovigen zullen een verheerlijkt opstandingslichaam krijgen en met dit lichaam op de nieuwe aarde gaan wonen.

II. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde
Op Golgotha heeft de Heere Jezus de zonde, de dood en de hel overwonnen. Daarom stond Hij na drie dagen op uit het graf. Dit was het bewijs dat de dood verslagen is. Na de opstanding uit het graf heeft de Heere Jezus een verheerlijkt lichaam gekregen. Dit is hetzelfde lichaam waarmee Hij aan de discipelen verschenen is. Met dit verheerlijkte lichaam zal de Heere Jezus eens terugkeren naar deze aarde. Christus zal dan als Rechter de levenden en de doden oordelen (2 Kor. 5:10). Iedereen die nog leeft bij Zijn wederkomst zal ‘in een punt des tijds, in een ogenblik’ omkleedt worden (1 Kor. 15:52). Ofwel, iedereen krijgt een onsterfelijk lichaam. Zowel gelovigen als ongelovigen ontvangen een onsterfelijk lichaam om God voor eeuwig te prijzen of om voor eeuwig verdriet te hebben.

De verheerlijkte lichamen van de gelovigen zullen onvergankelijk, onsterfelijk, krachtig, geestelijk en hemels zijn.[15] In 1 Kor. 15 wordt over dit lichaam gesproken. Het wordt hier een geestelijk lichaam genoemd.[16] Dit betekent niet dat het geen lichaam van vlees en bloed is, maar het betekent dat het lichaam van een grotere heerlijkheid is en een krachtigere inwoning van de Heilige Geest zal hebben. Een geestelijk lichaam is dus een lichaam wat gevuld is met en geleid wordt door de Heilige Geest.[17] Als de Heere nu iets van Zijn majesteit en zondaarsliefde laat zien, kun je dat bijna niet aan (Luk. 5:8). Onze lichamen en zielen zijn daar nu nog niet voor geschikt. Straks zal dat wel het geval zijn als de gelovige een nieuw lichaam, een geestelijk lichaam krijgt.

Als de doden zijn opgewekt en ieder mens een onsterfelijk lichaam heeft gekregen, is de dood verslonden. Dan is de overwinning van Koning Jezus compleet! Vandaar dat Paulus het uitjubelt: Dood, waar is uw prikkel! Hel, waar is uw overwinning? Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus (1 Kor. 55,57).

De aarde en de hemel, dus niet de woonplaats van God, maar de hemel die wij met onze ogen kunnen zien, zullen vernieuwd worden. Dit zal een radicale renovatie zijn, maar geen vernietiging van de aarde zoals we die nu kennen. De aarde waarvan de Heere bij de schepping had gezegd dat ze goed was, zal opnieuw een thuis zijn voor mensen en dieren. En als deze aarde waarop we nu leven al zo mooi kan zijn, hoe mooi zal de nieuwe aarde straks wel niet zijn?! Corrie ten Boom (1892-1983) had gelijk toen ze eens zei: ‘Het beste moet nog komen!’

De nieuwe aarde zal niet leeg en verlaten zijn, maar een diversiteit van volken kennen.[18] Op aarde zijn Gods kinderen in de minderheid, daar zullen ze een schare zijn die niemand tellen kan! Er zullen christenen zijn uit elke eeuw, nationaliteit en cultuur. En elke gelovige zal zijn of haar eigen verhaal hebben over Gods grote genade voor zondaren. En ja, er zal herkenning zijn in de hemel en op de nieuwe aarde. Wij zullen niet alleen mensen herkennen met wie wij geleefd hebben, maar ook hen die voor of zelfs na ons geleefd hebben. Wij kunnen elkaar herkennen vanwege de Heilige Geest, Die ons dan in een grotere mate geschonken wordt (Mat. 17).[19]

Op de nieuwe aarde zijn ziekte, dood en graf voor altijd verleden tijd. Geen zwakheid, honger, verdriet, eenzaamheid en lijden zal daar meer zijn. Geen pijn, verveling, onrecht en vervolging meer.[20] De laatste resten en gevolgen van de zonde zullen vernietigd worden. Alles wat aan de oorspronkelijke schepping zo goed was (Gen. 1:31), zal hier volmaakt hersteld en verlost zijn.[21]

Nu is de aarde nog tot in haar wortels door de zonde aangetast. Hierdoor is zij ongeschikt om de uitverkorenen met hun nieuwe lichamen en het Hoofd van de Kerk, Christus, te herbergen. Daarom moet de aarde gezuiverd worden. De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt dit heel treffend in artikel 37 over het laatste oordeel: ‘deze oude wereld in vuur en vlam stellende om haar te zuiveren’.

Het is hierbij goed om te beseffen dat deze herschepping meer zal zijn dan een terugkeer naar het begin. De oorspronkelijke goedheid van het paradijs zal terugkomen, maar de nieuwe schepping zal om een aantal redenen de oude overtreffen. Zo zal er geen mogelijkheid meer zijn om een nieuwe zondeval te krijgen. Ook de satan zal voorgoed verdwenen zijn.[22]

Verder zal de kennis van God heerlijker zijn dan die in het paradijs. Adam en Eva wisten niet wat vergevende genade was, al beseften ze heel goed dat de Heere hen uit liefde geschapen had.[23] Hoewel Adam en Eva in het paradijs volmaakt waren, zal de mensheid op de nieuwe aarde een nog veel grotere heerlijkheid bezitten. Dit blijkt voornamelijk uit het nieuwe lichaam wat ze zullen krijgen. Het opstandingslichaam van de gelovigen zal gelijkvormig zijn aan dat van Christus (Fil. 3:21).

Pas in het eeuwige leven zullen Gods kinderen volmaakt zien wie de Heere Jezus is en wat Hij heeft gedaan voor zondige mensen.[24] Ook God de Vader in Zijn wijsheid, rechtvaardigheid, genade, liefde, goedheid en macht zullen wij zien schitteren in Christus als we oog in oog met Hem zullen staan.[25]

Uit 1 Joh. 3:2a blijkt duidelijk dat wij nu nog niet helemaal kunnen bevatten wat er met ons zal gaan gebeuren: ‘Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen’. De volle dimensie van het leven op de nieuwe aarde is dus nog niet aan ons geopenbaard. Het feit dat er bijvoorbeeld geen tijd meer zal zijn, is iets wat wij niet kunnen bevatten. Maar hoewel er veel is wat wij (nog) niet weten is er één heerlijke waarheid waar we zeker van kunnen zijn: ‘Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is’ (1 Joh. 3:2b).

Verlang je ook zo naar dat moment dat je niet meer kunt zondigen? Nu huist er nog een verschrikkelijk beest in ons hart. Egoïstisch, onrein, ongeduldig, oneerlijk, onbetrouwbaar, vol eigenliefde. Zomaar wat woorden die de mens na Gen. 3 beschrijven.[26] Deze verdorvenheid besmeurt zelfs onze heiligste verrichtingen. Want hoe vaak lezen we gedachteloos of onbewogen de Bijbel? Bidden we niet of te weinig voor hen die Christus niet kennen? Zijn we jaloers op zegeningen die de Heere aan een ander gaf en niet aan ons, enzovoort?[27] Wat kleeft de zonde ons toch aan! Gods volk mag weten dat de Heere hun zonden heeft vergeven, maar toch, hun oude mens doet hen zo’n pijn. ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?’ (Rom. 7:24). Tot op de nieuwe aarde. Dan zal het stoppen. Daar zullen we geen van Gods geboden meer kunnen en willen breken. Nooit meer onze Zaligmaker pijn doen. Nooit meer om vergeving hoeven smeken.

Op de nieuwe aarde zullen we God met een verheerlijkt lichaam mogen dienen. Nu moeten we werken in het zweet des aanschijns. Daar zullen we de Heere met nieuwe fysieke krachten en energie mogen dienen. Hier op aarde weet zelfs de jongste en gezondste niet wat echte levenskracht is. Hier hinderen onze lichamen ons om ongestoord God te dienen. We kunnen daarom niet bevatten wat een kracht wij op de nieuwe aarde zullen hebben om over de schepping te regeren!

Het regeren van de schepping en het bebouwen van de aarde is in het paradijs als taak aan de mensheid gegeven. Dit zal op de nieuwe aarde niet anders zijn. Wij blijven als rentmeesters verantwoordelijk voor Gods schepping. Je hoort het goed, ook op de nieuwe aarde zal gewerkt worden! God is een scheppende God en wij zijn als beelddragers van Hem daarom ook scheppende mensen. Het afronden van een project, het ontdekken van nieuwe dingen, het samenwerken geeft de mens op deze aarde vreugde en voldoening. Dat zal op de nieuwe aarde niet anders zijn![28]

De nieuwe aarde is geen eeuwigdurende vakantie, zoals velen denken. In de eeuwigheid zullen Gods kinderen telkens nieuwe aspecten ontdekken van Gods oneindige majesteit, heiligheid, macht, genade en schoonheid in Zijn Wezen en in Zijn schepping.[29] Dit zal telkens opnieuw leiden tot aanbidding van God! Het leven op de nieuwe aarde zal dus niet minder, maar juist meer leven zal zijn![30]

Op de nieuwe aarde zullen we voor eeuwig overweldigd worden door pure en ware liefde voor God en de naaste.[31] Daar zal God weer kunnen zeggen: ‘Zie, het is zeer goed’. Dat kunnen Gods kinderen zich nu nauwelijks voorstellen. Zo vaak vallen ze zichzelf tegen. Zo vaak zijn ze beschaamd om hun zonden en tekortkomingen. Ze kunnen maar moeilijk begrijpen dat Christus hen liefheeft. Maar ze zullen naar lichaam en ziel veranderd worden en voor eeuwig zijn zoals God hen graag ziet.

Nu begrijp je waarom de wederkomst van Christus Zijn verlossingsplan tot voleinding brengt. De oorspronkelijke harmonie tussen hemel en aarde is dan hersteld (2 Pet. 3:13). De heerlijkheid van de hemel, dat is Christus, zal komen en onder de mensen wonen. De gelovigen zullen Hem zien van aangezicht tot aangezicht en Hij zal hen in de ogen kijken en dan weet je tot in het diepst van je ziel: thuis, eindelijk thuis!

Wat een toekomst zal dat zijn!

Aan het einde gekomen van deze lezing wil ik graag zeven lessen meegeven, waarvan ik hoop dat je er op een later moment nog eens biddend over na zult denken.

1. Besef dat alle mensen hier op aarde op doorreis zijn. Wie in de Heere Jezus gelooft zal uiteindelijk op deze aarde, die vernieuwd zal worden, terugkomen.

2. Als de schoonheid van de schepping en het leven hier op aarde met vrienden en familie al zo’n grote vreugde kan geven, hoeveel heerlijker zal het dan wel niet zijn op de nieuwe aarde?! De Heere belooft dat degenen die in Zijn Zoon geloven een heerlijke toekomst wacht. Geloof jij in deze belofte?

3. Bid of de Heere Jezus door vreugdevolle en verdrietige momenten in je leven je meer wil leren over Wie Hij is.

4. Bid om rechtvaardigmaking. Dit betekent dat de Heere je zonden vergeeft omwille van het lijden en sterven van de Heere Jezus.

5. Bid om heiligmaking. Dit betekent dat je door te strijden tegen de zonde en door de werking van de Heilige Geest steeds meer op de Heere Jezus gaat lijken. Hoe meer dit het geval is, hoe meer je naar Hem verlangt.

6. Zet je talenten, die de Heere je heeft gegeven, in tot eer van God en tot welzijn van de mensen om je heen. Geniet van het goede van de schepping en geef God daarvoor de eer! (1 Kor. 10:31, Kol. 3:17)

7. Leef vanuit het besef dat alles wat er om je heen gebeurt in deze wereld, een voorbereiding is op de wederkomst van de Heere Jezus. De Vader werkt ernaar toe dat de Zoon de hoogste eer gaat krijgen.

Gespreksvragen en stellingen
1. Wat stel jij je voor bij de hemel?
2. De hemel wordt wel de tussenstaat genoemd. Het leven op de nieuwe aarde wordt wel de eeuwige staat genoemd.[32] Leg uit wat hiermee bedoeld wordt.
3. Stelling: Het is belangrijker om je bezig te houden met je eigen ziel dan na te denken over de hemel of de hel.
4. Kun je naar aanleiding van de lezing uitleggen waarom de volgende drie beweringen kloppen? Een christen gaat niet naar de hemel, een christen is niet voor eeuwig in de hemel en een christen is in de hemel niet volmaakt.
5. Jonathan Edwards schreef eens het volgende over hoe een christen de hemel moet zoeken: ‘Besef dat de weg naar de hemel een weg zal zijn met lijden en strijd. Die heerlijke stad van licht en liefde ligt als het ware op de top van een hoge berg en er is geen andere weg daarheen dan via steil omhooggaande treden. Jaag met alle krachten vooruit en omhoog om de prijs te verkrijgen’.[33] Wat betekent dit voor het leven van een christenjongere vandaag de dag?
6. De puritein Christoper Love schreef eens: Juist omdat er herkenning is in de hemel, zullen wij ijveriger zijn om anderen tot Christus te brengen, zodat we met hen gemeenschap kunnen hebben in de heerlijkheid.[34] Wat zou hij hiermee bedoelen? Werkt dit zo in jouw leven?
7. Lees onderstaande citaten. Welke lessen halen jullie uit deze citaten?
a. ‘Zeker is dat voor allen die hierna naar de hemel willen, de hemel nu reeds begonnen is en hun hart daar is.’ (M. Henry)
b. ‘Wanneer ik naar de hemel ga, zal ik daar drie wonderen zien. Het eerste wonder zal zijn dat ik daar veel mensen zal zien die ik daar niet verwacht had. Het tweede wonder zal zijn dat ik veel mensen zal missen die ik daar wel verwacht had. Het derde en allergrootste wonder zal zijn dat ik daar zelf zal zijn.’ (J. Newton)
c. ‘Één ademtocht van het paradijs zal aan alle tegenwinden van de aarde een einde maken.’ (A.W. Pink)
d. ‘De hemel zal elk verlies dat we misschien lijden om haar te verkrijgen, goedmaken. Maar niets kan het verlies van de hemel goedmaken.’ (R. Baxter)
e. ‘Rijp zijn voor de hemel is de zonde moe zijn.’ (Joh. Van der Poel)[35]


Literatuurlijst
Ambrosius, I. Het Zien Op Jezus: Een Gezicht Van Het Eeuwig Evangelie of Van De Zielsogen Op Jezus. Houten: Den Hertog, 1984.
Augustinus, A. Belijdenissen, Vertaald En Ingeleid Door Gerard Wijdeveld. Amsterdam: Ambo, 2008.
Barten, E. Neem En Lees: Augustinus' Belijdenissen Uitgelegd. Houten: Den Hertog, 2015.
Beeke, J.R., Jones, M. A Puritan Theology, Doctrine for Life. Grand Rapids, Michigan: Reformation Heritage Books, 2012.
Blocher, H. Original Sin: Illuminating the Riddle. New Studies in Biblical Theology. Vol. 5, Leicester: InterVarsity Press, 1997.
Bonar, A.A. Memoirs and Remains of the Rev. Robert Murray M'cheyne: Minister of St. Peters Church, Dundee. Montana: Kessinger Publishing, 2016.
Bunyan, J. De Christinnereis: Met Kanttekeningen. Puriteinse Klassieken. Vol. 4, Apeldoorn: De Banier, 2019.
Dod, J. Old Mr. Dod's Sayings. London: A. Maxwell, 1671.
Donnelly, E. Biblical Teaching on the Doctrines of Heaven and Hell. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2009.
Edwards, J. De Ruimte Van Soevereine Genade: Zeven Preken. Puriteinse Klassieken. Vol. 1, Apeldoorn: De Banier, 2020.
English Standard Version Study Bible. Wheaton: Crossway, 2008.
Ferguson, S.B., Thomas, D.W.H. Ichthus: Jesus Christ, God's Son, the Saviour. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2015.
Hoek, J. Hoop Op God. Eschatologische Verwachting. Zoetermeer: Uitgeverij Boekencentrum, 2004.
Hoekema, A.A. The Bible and the Future. Grand Rapids: Eerdmans, 1972.
Love, C. Heaven's Glory, Hell's Terror. Or, Two Treatises; the One Concerning the Glory of the Saints with Jesus Christ, as a Spur to Duty: The Other, of the Torments of the Damned, as a Preservative against Security. London: Rothwell, 1653.
Moore, R.D. Tempted and Tried, Temptation and the Triumph of Christ. Wheaton: Crossway, 2011.
Murray, J. Collected Writings of John Murray, Professor of Systematic Theology, Westminster Theological Seminary, Philadelphia, Pennsylvania, 1937-1966, Volume 1: The Claims of Truth. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2001.
———. Collected Writings of John Murray, Professor of Systematic Theology, Westminster Theological Seminary, Philadelphia, Pennsylvania, 1937-1966, Volume 2: Select Lectures in Systematic Theology. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2001.
———. Redemption, Accomplished and Applied. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2009.
Orr, P.C. Exalted above the Heavens: The Risen and Ascended Christ. New Studies in Biblical Theology. Vol. 47, London: InterVarsity Press 2019.
Owen, J. Meditations on the Glory of Christ: His Office and Grace. Fearn: Christian Heritage, 2004.
———. The Works of John Owen. Vol. 12: The Gospel defended, Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 1966.
Rutherford, S. Letters of Samuel Rutherford: With a Sketch of His Life and Biographical Notes of His Correspondents by the Rev. Andrew A. Bonar, D.D. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2006.
Ryle, J.C. Zullen Wij Elkaar in De Hemel Kennen? Utrecht: De Banier, 1997.
Sproul, R.C., Mathison, K.A. The Reformation Study Bible. Orlando: Ligonier Ministries, 2005.
Steele, R.A. Jr., Stoner, E. Heartwarming Bible Illustrations. Vol. 4, Chattanooga: AMG, 1998.
Thielman, F. Theology of the New Testament: A Canonical and Synthetic Approach. Michigan: Zondervan, 2005.
Van den Brink, G. "De Hemel in Het Nieuwe Testament." StudieBijbel Magazine, 2017.
Van der Poel, Joh. Nood En Uitkomst. Dordrecht: Van den Tol, 1958.
Van der Sluijs, C.A. Spurgeon Als Pastor. Kampen: Kok, 1995.
Van Kooten, R. Aan Zijn Voeten: Onderwijs En Verdieping in De Geloofsleer. Heerenveen: Groen, 2008.
Van Ruitenburg, P. Naar De Hemel: Leven Na De Dood in 52 Bijbeloverdenkingen. Houten: Den Hertog, 2009.
Venema, C.P. Christ and the Future: The Bible's Teaching About the Last Things. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2008.
Venning, R. The Sinfulness of Sin. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2001.
Wolfe, P.D. Setting Our Sights on Heaven: Why It's Hard and Why It's Worth It. Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2011.


[1] Sunday, W.A., aangehaald in: J.C. Ryle, Zullen wij elkaar in de Hemel kennen? (Utrecht: De Banier, 1997), 65-67.
[2] P.C. Orr, Exalted Above the Heavens: The risen and ascended Christ, vol. 47, New Studies in Biblical Theology, (London: InterVarsity Press 2019), 94-95. Toch kunnen we niet zeggen dat de Heere God alleen in de hemel is. Hij is alomtegenwoordig.
[3] Zie ook: Hebr. 12:25-26.
[4] G. Van den Brink, "De hemel in het Nieuwe Testament," StudieBijbel Magazine, 2017, 4-7. J. Owen, The works of John Owen, vol. 12: The Gospel defended (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 1966), 90.
[5] A. Augustinus, Belijdenissen, vertaald en ingeleid door Gerard Wijdeveld (Amsterdam: Ambo, 2008), 29. Zie ook: E. Barten, Neem en lees: Augustinus' Belijdenissen uitgelegd (Houten: Den Hertog, 2015), 19.
[6] J. Dod, Old Mr. Dod's Sayings (London: A. Maxwell, 1671), saying 20. Aangehaald in: J.R. Beeke, Jones, M., A Puritan Theology, Doctrine for Life (Grand Rapids, Michigan: Reformation Heritage Books, 2012), 819.
[7] C. Love, Heaven's Glory, Hell's Terror. Or, Two Treatises; The One Concerning the glory of the Saints with Jesus Christ, as a Spur to Duty: The Other, Of the Torments of the Damned, as a Preservative against Security (London: Rothwell, 1653). Aangehaald in: Beeke, A Puritan Theology, Doctrine for Life, 819-20.
[8] C.A. Van der Sluijs, Spurgeon als pastor (Kampen: Kok, 1995), 96.
[9] E. Donnelly, Biblical Teaching on the Doctrines of Heaven and Hell (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2009), 81.
[10] S. Rutherford, Letters of Samuel Rutherford: with a sketch of his life and biographical notes of his correspondents by the Rev. Andrew A. Bonar, D.D. (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2006).
[11] P. Van Ruitenburg, Naar de hemel: Leven na de dood in 52 bijbeloverdenkingen (Houten: Den Hertog, 2009), 174.
[12] R.A. Jr. Steele, Stoner, E., Heartwarming Bible Illustrations, vol. 4 (Chattanooga: AMG, 1998), 190.
[13] J. Bunyan, De Christinnereis: Met kanttekeningen, vol. 4, Puriteinse klassieken, (Apeldoorn: De Banier, 2019), 295.
[14] R.C. Sproul, Mathison, K.A., The Reformation Study Bible (Orlando: Ligonier Ministries, 2005), 1871.
[15] F. Thielman, Theology of the New Testament: A Canonical and Synthetic Approach (Michigan: Zondervan, 2005), 301-05. Niet alleen Gods kinderen krijgen op de jongste dag een nieuw lichaam, maar ook de schepping zal op die dag vernieuwd worden. Uit: J. Murray, Redemption, Accomplished and Applied (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2009), 169.
[16] S.B. Ferguson, Thomas, D.W.H., Ichthus: Jesus Christ, God's Son, the Saviour (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2015), 153. En: Donnelly, Biblical Teaching on the Doctrines of Heaven and Hell, 95-109.
[17] J. Murray, Collected writings of John Murray, Professor of Systematic Theology, Westminster Theological Seminary, Philadelphia, Pennsylvania, 1937-1966, Volume 2: Select lectures in systematic theology (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2001), 412.
[18] Er zijn zelfs theologen die menen dat alle legitieme en schitterende creaties van de menselijke culturen zullen worden gereinigd en bij zullen gaan dragen aan de heerlijkheid van de nieuwe aarde. Persoonlijk denk ik dat dit mogelijk is, maar dat dit Bijbels gezien niet te bewijzen valt.
[19] Er zijn meer redenen om aan te nemen dat er herkenning in de hemel zal zijn.
[20] C.P. Venema, Christ And The Future: The Bible's Teaching About The Last Things (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2008), 205-16.
[21] J. Murray, Collected writings of John Murray, Professor of Systematic Theology, Westminster Theological Seminary, Philadelphia, Pennsylvania, 1937-1966, Volume 1: The Claims of Truth (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2001), 95.
[22] R.D. Moore, Tempted and Tried, Temptation and the Triumph of Christ (Wheaton: Crossway, 2011).
[23] J. Hoek, Hoop op God. Eschatologische verwachting (Zoetermeer: Uitgeverij Boekencentrum, 2004).
[24] A.A. Bonar, Memoirs and remains of the Rev. Robert Murray M'Cheyne: minister of St. Peters Church, Dundee (Montana: Kessinger Publishing, 2016), 637.
[25] J. Owen, Meditations on the Glory of Christ: His Office and Grace (Fearn: Christian Heritage, 2004).
[26] H. Blocher, Original Sin: Illuminating the Riddle, vol. 5, New Studies in Biblical Theology, (Leicester: InterVarsity Press, 1997).
[27] R. Venning, The Sinfulness of Sin (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2001).
[28] English Standard Version Study Bible, (Wheaton: Crossway, 2008). En: R. Van Kooten, Aan Zijn voeten: Onderwijs en verdieping in de geloofsleer (Heerenveen: Groen, 2008). En: A.A. Hoekema, The Bible and the Future (Grand Rapids: Eerdmans, 1972).
[29] Donnelly, Biblical Teaching on the Doctrines of Heaven and Hell.
[30] P.D. Wolfe, Setting our Sights on Heaven: Why it's hard and why it's worth it (Edinburgh: The Banner of Truth Trust, 2011).
[31] I. Ambrosius, Het zien op Jezus: Een gezicht van het eeuwig Evangelie of van de zielsogen op Jezus (Houten: Den Hertog, 1984).
[32] Wolfe, Setting our Sights on Heaven: Why it's hard and why it's worth it, 108.
[33] J. Edwards, De ruimte van soevereine genade: Zeven preken, vol. 1, Puriteinse Klassieken, (Apeldoorn: De Banier, 2020), 318-20.
[34] Love, Heaven's Glory, Hell's Terror. Or, Two Treatises; The One Concerning the glory of the Saints with Jesus Christ, as a Spur to Duty: The Other, Of the Torments of the Damned, as a Preservative against Security, 156-64. Aangehaald in: Beeke, A Puritan Theology, Doctrine for Life, 827.
[35] Joh. Van der Poel, Nood en uitkomst (Dordrecht: Van den Tol, 1958), 54.

Vaak gelezen posts:

Inleiding JV GG Beekbergen, Een schokkende realiteit...

Bijbelstudie: Openbaring 3:14-22